Seminarium om läsförståelse på Bokmässan

Läsförståelse och En läsande klass
I jämförelse med andra OECD-länder ligger svenska 15-åringar under genomsnittet när det gäller läsförståelse, mot att tidigare ha legat bland de bästa. Vad beror det på? Hur går det att förändra?Medverkande: Moderator Dilsa Demirbag-Sten, Martin Widmark, Monica Reichenberg, Malin Gonzales, Johan Unenge

Martin Widmark, f d mellanstadielärare och författare till böckerna om LasseMajas detektivbyrå menade att pojkar har svårare att tappa ansiktet, vilket gör att de inte tränar det de inte är bra på. Det ligger heller inte i en pojkes/mans självbild att läsa framför allt skönlitteratur.

En annan faktor är TIDEN. Vi tar inte den tid till läsning på vår fritid som förr. Fritidsläsningen konkurrerar dessutom idag med spel, tv-serier, idrott, måhända än mer för pojkar.

Läser barn mindre?
På den frågan hade de olika seminariedeltagarna lite olika svar. Någon menade att det var så, andra hänvisade till Ungdomsbarometern som visat på att barnen läser lika mycket men annat, kortare och i sociala medier.

Vems ansvar?
Alla var överens om att skolan har ett ännu större ansvar idag än förr, för att göra läsningen till vart barns egendom, just för att samhället ser ut som det gör, och för att barn med sämre förutsättningar inte ska halka efter ännu mer.

Hur gör man då?
Avkodningen av bokstäver och ord är inte det stora problemet enligt seminariedeltagarna utan att förstå det man läser, att läsa bortom texten, mellan raderna.
Se till att få igång lässtrategier,  och mycket samtal kring texter i klassrummet. Martin Widmark har startat en stiftelse som heter En läsande klass som till april nästa år ska ha utarbetat en studieplan med studiematerial kring lässtrategier. Han samarbetar idag med lärare på Sätraskolan i Stockholm med just detta.

Svenska elever halkar efter i världen
Barn med läslust ger starkare demokrati
Yngre lärare läser sällan romaner
Pojkar läser sämre än flickor.
Varför har svenska pojkar slutat läsa? 

Boktips:
Fredriksson, Ulf: Läsning, läsvanor och läsundersökningar. 2012
Lundberg, Ingvar: Läsningens psykologi och pedagogik. 2010
Reichenberg, Monica:Vägar till läsförförståelse : texten, läsaren och samtalet. 2008
Westlind, Barbro: Att undervisa i läsförståelse : lässtrategi och studieteknik. 2013

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *